De flesta stadsstaterna i Grekland styrdes av de förmögna. Det kallas för oligarki när bara några få bestämmer. Medborgarna i Aten provade på något nytt, de delade på makten. Det nya systemet atenarna kom på kallades för demokrati, som betyder ”folkmakt”. Aten ville att medborgarna i staden skulle vara delaktiga i statens styrelse. I Aten var det bara fria män över 20 år som räknades som medborgare och därför bara de som kunde rösta. Varken kvinnor, slavar eller barn fick rösta. Alla utom stadens militäre befälhavare valdes på ett år genom lottning bland män över 30 år. Cirka 700 offentliga ämbeten fördelades mellan medborgarna varje år. Detta gällde hela rangskalan, från generaler och skattmästare till fångvaktare och gatsopare. Rådet, eller boule, lade fram nya politiska förslag som fick diskuteras i församlingen. 500 män (50 från varje stam) utgjorde Atens Råd.
Atens demokratiska system varade i
200 år och det har inspirerat oss till vårt moderna statsskick.
Alla män som var medborgare kunde
delta vid det möte, ekklesia, som var
40 gånger varje år. De närvarande visade genom att räcka upp handen om det var
för eller emot förslagen om hur Aten skulle styras och skötas. Aten utgjordes
av 10 ”stammar”, baserat på byarna folk bodde i. Varje stam är uppkallad efter
en hjälte. Mitt i Aten, var en populär mötesplats för dessa hjältar och för
folket. Lagar och bestämmelser sattes upp där. Ämbetsmän och medborgare bar på sig sina
personliga sigill. Det var som ID-kort. För att visa att det var äkta, trycktes
en metallstämpel mot en klump varm vax, bly eller lera som fästes på ett brev
eller dokument.
Alla hade samma rätt att tala i
folkförsamlingen. Vissa talare var
skickligare än andra och hade lättare att föra fram sina åsikter. Vissa debatter
var vilda och livliga. Ibland, när grekerna var rädda för att en viss talare
skulle få för stort inflytande röstade man om ostracism, var och en skrev ned
ett namn på den person man tyckte agerat fel. Man skrev ned namnet på en
ostrakon, som var en krukskärva.
I en rättegång
Vid en rättegång i det antika
Grekland hade man många speciella föremål bl.a. ett vattenur, en röstsnurra och
ett stort föremål som man använde när man skulle välja jury. På en rättegång
fick inte ett inlägg ta längre tid än 6 minuter, därför hade man två krukor med
vatten i. Den ena krukan hade ett hål i sig. När vattnet i den ena krukan hade
runnit ur till den andra krukan hade det gått 6 minuter. Man hade en stor
apparat som valde vilka som skulle sitta juryn under en rättegång. Man hade
även röstsnurror som skulle visa om den anklagade var skyldig eller inte. Om
snurran släpptes ned i en låda betydde det oskyldig. Den ena snurran var massiv
vilket betydde icke skyldig, den andra var ihålig och det betydde skyldig. Atenarna var förtjusta i rättsliga processer. Under
antiken fanns det inga advokater eller domare, så den anklagade fick föra sin
egen talan.
Sparta hade ett speciellt statsskick
som var helt annorlunda än i Aten eller andra stadstater. Makten fördelades
mellan två kungar, fem eforer (ämbetsmän som valdes varje år), ett råd och en
folkförsamling. Spartas idé bakom deras statsskick var att makten skulle vara
fördelad över hela staten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.