Husen
Husen var mycket enkla och vissa hade
inte ens fönster. Var du en vanlig människa i Grekland så bodde du i ett enkelt
hus byggt av torkad lera och vass. Hade man två våningar fanns det en trätrappa
utanpå huset så att man kom upp dit. Oftast bodde bönderna i små runda hyddor
som var gjorda av flätverk och lera. Husen var dåligt byggda och väggarna var
gjorda av trä, obränt tegel eller sten. De var så dåligt byggda att en
inbrottstjuv kunde slå sönder väggen för att komma in istället för att gå in
genom dörren eller ett fönster. Tjuvarna kallades därför för ”väggbrytare”. De
allra fattigaste bodde i bergshålor. Under vintern blev det väldigt kallt.
Männen gick därför ofta till badhusen för att bli varma. Kvinnorna och barnen
var tvungna att stanna hemma och frysa. I hemmen fanns nämligen inte någon fast
eldstad som man kunde tända och värma sig över.
Det fanns en 15 meter djup brunn som
slavarna fick gå till och hämta vatten från på befallning. Toaletten var byggd
som ett kärl (bunke). Slavarna fick då och då tömma den när den blev full.
Vissa rika familjer hade ett enkelt avloppsrör som gick från kärlet ut på
gatan. De rikare familjerna hade olika rum i huset. Det fanns badrum, förråd,
kök, männens avdelning (andron), kvinnornas avdelning (gynaikon) och sovrum.
Det fanns väldigt många låga möbler för att luta sig tillbaka. Det fanns inga
armstöd på t.ex. sofforna och fåtöljerna. Möblerna användes till olika syften.
T.ex. att sova, när man skulle äta eller sitta i.
Arbetslivet
Grekerna arbetade hårt inom sina
yrken som t.ex. jordbrukare, hantverkare och tjänstemän. Grekerna värdesatte
kvalité och gott hantverk men alla levde inte för sitt arbete. Saker som de
värderade högre var att vara en god samhällsmedborgare.
Skolan
Man började i skolan vid 7-års ålder.
Det var bara killar som fick gå i skolan. De viktigaste ämnena i skolan var
läsning, skrivning och musik. I Grekland älskade man musik. Därför var det
viktigt att kunna spela bra musik, eftersom musik förekom vid alla fester och
högtider. När man spelade musik så använde man t.ex. lyra, flöjt och kithara.
Utanför klassrummet fanns ofta en palaistra (idrottsplats). Det var viktigt att
kunna läsa i Aten för lagarna var nedskrivna på sten. Pojkarna fick även lära
sig läsa olika verk av poeterna t.ex. Homeros. När man skrev så skrev man på
vaxtavlor.
Man suddade genom att släta ut vaxet. När man övade på att skriva så skrev man samma ord gång på gång. Eleverna fick också lära sig väldigt mycket poesi utan till. Få av tjejerna fick lära sig att läsa, de flesta fick bara lära sig hur man sköter ett hem. Man hade olika lärare i varje ämne. Läraryrket var inte så populärt och inte heller så bra betalt. Det fanns tre olika ämnen som man läste och det var tre lärare som undervisade: grammatisten som undervisade i skrivning och läsning. Sedan fanns det kitharisten som undervisade i musik och sist fanns det paidotiden som var idrottslärare. Idrott och all fysisk träning var viktig i Grekland. Pojkarna fick lära sig olika olympiska grenar i en Palaistra. Unga män som var vältränade var också goda soldater. Pojkarna tränade alltid nakna.
Man suddade genom att släta ut vaxet. När man övade på att skriva så skrev man samma ord gång på gång. Eleverna fick också lära sig väldigt mycket poesi utan till. Få av tjejerna fick lära sig att läsa, de flesta fick bara lära sig hur man sköter ett hem. Man hade olika lärare i varje ämne. Läraryrket var inte så populärt och inte heller så bra betalt. Det fanns tre olika ämnen som man läste och det var tre lärare som undervisade: grammatisten som undervisade i skrivning och läsning. Sedan fanns det kitharisten som undervisade i musik och sist fanns det paidotiden som var idrottslärare. Idrott och all fysisk träning var viktig i Grekland. Pojkarna fick lära sig olika olympiska grenar i en Palaistra. Unga män som var vältränade var också goda soldater. Pojkarna tränade alltid nakna.
Man vet inte
säkert om det var skolplikt i Aten. D.v.s. om föräldrarna var skyldiga att
skicka iväg sina barn till skolan. Även om det inte var lag på skolplikt så var
det vanligt för pojkar att gå i skolan från 7-års ålder för att lära sig läsa
och skriva. Det var tradition. Det fanns ingen offentlig skolbyggnad, barnen
fick istället besöka läraren i hans hem. De som var rika hade råd att låta
barnen gå i skolan upp till 16-års ålder. De som var fattiga fick sluta i
skolan betydligt mycket tidigare. Vissa barn som var dåliga på att läsa och
skriva kallade man för analfabeter. Skoldagen började alltid i soluppgången,
och slutade när solen gick ner. Undervisningen fick aldrig ske efter solens
nedgång. Det var sträng disciplin i skolan, lärarna bestraffade barnen genom
att slå dem med en käpp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.